Wat is…?

Tai Chi Quan… Tai Chi Qigong… Meridianen… heel veel termen, maar wat is het nou eigenlijk?

De term Tai Chi is bij de meeste mensen wel bekend, het roept vaak direct het beeld op van een groep mensen in een park, die in hetzelfde tempo staande bewegingen uitvoeren.
Tai Chi is een verzamelnaam voor een bewegingsvorm die duizenden jaren geleden is ontstaan in China. Verzamelnaam omdat er veel verschil is in de manier waarop de bewegingsvorm wordt uitgevoerd door de verschillende scholen en stromingen. Gemakshalve scharen we het woord Qigong voor nu ook even onder de verzamelnaam Tai Chi, omdat beide nauw aan elkaar verwant zijn.
Maar of je nu Tai Chi Quan of Tai Chi Qigong beoefent, in de kern zijn ze hetzelfde:

Het zijn zachte en ronde bewegingen
die je met je volle aandacht uitvoert
op het ritme van je ademhaling.

Je beweegt vanuit je centrum, vanuit zachtheid. Zowel fysiek als mentaal kom je beter in balans en brengt het ontspanning, je lichaam bouwt kracht op, het brengt energie, het helpt je om beter te focussen, en je lichaam wordt soepeler en voelt zachter.
Wat ze ook gemeen hebben, is dat de oorsprong van al deze bewegingsvormen ligt in het Taoïsme, de TCM (Traditional Chinese Medicin) met de 5-elementenleer als basis, en de gevechtssport.

Maar wat is dan het verschil…?
Kort samengevat kun je zeggen dat Tai Chi Quan wat dynamischer is dan Tai Chi Qigong. Met Tai Chi Quan beweeg je op dezelfde manier als bij Tai Chi Qigong, met dat verschil dat Tai Chi Quan lopend is en Tai Chi Qigong (meestal) stilstaand.

bewegen vanuit zachtheid, van binnen uit, vanuit je centrum,
bewegen zonder weerstand, vanuit je gevoel, niet vanuit je hoofd

Maar wat het verschil ook is in de verschillende vormen: zij hebben allemaal als doel om je gezondheid te bevorderen, zowel fysiek als mentaal. Ook de Westerse medische wetenschap raakt steeds meer overtuigd van de voordelen van het beoefenen van Tai Chi en Qigong, zowel op fysiek als mentaal vlak. Het brengt je lichaam en geest in balans, je voelt jezelf beter thuis in je eigen lichaam. Je leert je eigen lichaam beter kennen en herkent daardoor de signalen als je over je grenzen dreigt te gaan.

Het is een bewegingsvorm die je lichaam niet belast en je kunt het je hele leven blijven doen. Luisteren naar je lichaam en bewegen binnen de mogelijkheden van je lichaam. Het gaat niet om prestatie, maar om het plezier in de bewegingen en om je eigen gevoel daarbij: dat is wat telt. Het wordt ook wel meditatie in beweging genoemd, en soms ook wel mindfulness bewegen.

Als je nog niet eerder kennis hebt gemaakt met deze bewegingsvormen dan kun je van tevoren vaak niet zeggen wat het beste bij je past, ervaren… dat is het sleutelwoord daarbij. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat na verloop van tijd een andere vorm beter bij je past.

Meer info over de verschillende vormen vind je hier:

Tai Chi Quan
Tai Chi Qigong

Kijk ook eens naar Meridianen, daar vertellen we meer over de energiebanen die door je lichaam stromen.

Op NU.nl vind je een leuk artikel over Tai Chi: nu.nl/gezondheid/4130001/tai-chi-kan-helpen-bij-chronische-aandoeningen.html

Of lees ook eens dit artikel, gepubliceerd door CNN: edition.cnn.com/2022/10/28/health/yoga-pilates-tai-chi-qigong-wellness/index.html

de 5 elementen die aan de basis liggen van de traditionele Chinese geneeskunde.