Tai Chi Quan

Op dit moment wordt er binnen Tai Chi Balans en Energie nog geen les gegeven in Tai Chi Quan, mogelijk dat dit op termijn wel wordt aangeboden.

Wat is Tai Chi Quan
Dat Tai Chi Quan is ontstaan in China, daarover is iedereen het eens, maar wanneer? Daarover verschillen de meningen. Wel is duidelijk dat de huidige vorm is ontstaan uit de vechtkunst en eeuwen oud is. De letterlijke betekenis van de naam Tai Chi Quan is: "het allerhoogste gevecht ". Maar een vechtsport is het beslist niet meer! Naast Tai Chi Qigong en Chi Neng Qigong, wordt ook Tai Chi Quan beoefend met als doel om je gezondheid te bevorderen. Ook de Westerse medische wetenschap raakt steeds meer overtuigd van de voordelen van het beoefenen van Tai Chi (en Qigong), zowel op fysiek als mentaal vlak.

Bij Tai Chi Quan herken je veel van de bewegingen vanuit de Tai Chi Qigong, met dat verschil dat je bij Tai Chi Quan niet op dezelfde plek blijft staan maar je beweegt door de ruimte. Behalve dat je door de ruimte beweegt, wordt van Tai Chi Quan ook meer coordinatie gevraagd: de oefeningen worden niet herhaald zoals bij Tai Chi Qigong en Chi Neng Qigong, maar de ene beweging gaat (meestal) direct over in de volgende. Dat maakt dat in het rijtje van Tai Chi Quan – Tai Chi Qigong – Chi Neng Qigong, Tai Chi Quan de meest dynamische van deze 3 is. De bewegingen van Tai Chi Quan worden stap voor stap aangeleerd waardoor er uiteindelijk een "vorm" ontstaat. Tai Chi Quan wordt soms ook wel "de vorm" genoemd. Tai Chi Quan is wat lastiger aan te leren dan Tai Chi Qigong of Chi Neng Qigong, maar dat kan meteen ook weer meer een uitdaging zijn, het is maar wat je zoekt in een bewegingsvorm.

Ook binnen Tai Chi Quan zijn er veel verschillende vormen: zo is er bv de 24-vorm, de 48-vorm, of zelfs de 108-vorm. Ook wordt er bij sommige vormen gebruik gemaakt van hulpmiddelen, zoals een waaier, een stok of een zwaard. Het gebruik van die hulpmiddelen vraagt behendigheid, coordinatie en ook beslist veel oefening!

Maar welke vorm van Tai Chi Qigong ook wordt beoefend, ze hebben allemaal als doel om je gezondheid te verbeteren: je komt zowel fysiek als mentaal beter in balans, je bouwt energie op, je leert te focussen, het brengt ontspanning, souplesse, je bouwt kracht op, je bent je bij elke beweging bewust van wat er in je lijft gebeurt en het versterkt je immuunsysteem.

logo tai chi